Cloudworks hjalp Flyktninghjelpen i skyen med Okta

Cloudworks hjalp Flyktninghjelpen i skyen med Okta

Flyktninghjelpen engasjerte Cloudworks som cloud-partner i forbindelse med stiftelsens storstilte satsing på skytjenester. Nå er en utdatert VPN-plattform byttet ut med Okta sin skybaserte og brukervennlige IDM-tjeneste. Den fungerer som en cloud-integrasjonsløsning for organisasjonens 7 500 brukere.

Mange av våre ansatte jobber i kriseregioner og er avhengig av mobile og sikre løsninger. Okta sin IDM-tjeneste, som Cloudworks har levert, forenkler hverdagen for våre 7.500 ansatte og er fundamentet i vår cloud-satsing.

Mads Grandt, ICT Manager i Flyktninghjelpen

Å få frem hjelpen der nøden er størst

Flyktninghjelpen er en norsk organisasjon som hjelper mennesker på flukt over hele verden. Stiftelsen forsvarer deres rettigheter og varsler om urett og nød. Flyktninghjelpen har 7 500 ansatte over hele verden. En liten andel jobber på hovedkontoret i Oslo; de aller fleste jobber ute i felt.

«Cloud-first» strategi

Applikasjoner levert som tjenester – Software as a Service – er Flyktninghjelpens foretrukne leveranseform. Både grunnet økonomisk fleksibilitet og tilgang til "best-of-breed"-tjenester, og fordi det effektiviserer hverdagen for en travel IT-avdeling. Brukerne får fortløpende og automatisk tilgang til siste versjon uten at IT trenger å gjøre noe. Dette sparer tid som kan brukes på avdelingens egentlige kjerneoppgaver.

Identitetsforvaltning i skyen

Grunnmuren i Flyktninghjelpens cloud-strategi er Okta sin IDM-tjeneste. Den benyttes av de ansatte som sentral påloggingsportal (Single Sign-On), og de slipper dermed å logge seg på hver applikasjon enkeltvis.

IT-avdelingen bruker Okta til sentralisering av brukerforvaltning og tilgangsstyring, og det er dét som utgjør grunnmuren. I stedet for manuell tilgangsstyring i hver enkelt cloud-applikasjon, sørger Okta for sentralisert tilgangsforvaltning slik at brukerne kun får de tilganger de faktisk skal ha. Noe annet vil ikke skalere, og det er derfor Flyktninghjelpen ser på innføring av Okta sin IDM-tjeneste som forutsetning for realisering av cloud-strategien.

Sikker pålogging

Flyktninghjelpen har lenge sett at passord i utgangspunktet er usikkert. For å være sikre, må et passord være svært komplekst og endres ofte, men da risikerer bedriften at de ansatte gjenbruker et passord på flere tjenester som igjen øker sårbarheten om passordet kommer på avveie.

Mer brukervennlig og langt mer sikkert er to-faktor-autentisering (MFA). Stiftelsen valgte Okta sin to-faktor løsning fordi den er integrert med påloggingsportalen og tilbyr brukervennlige faktorer som eksempelvis engangspassord generert på mobil eller tilsendt på SMS.

 

New call-to-action