Vi ser tydelig et behov for å sette som et krav at nye brukere av en digital tjeneste må bevise identiteten sin for å forhindre svindel. Samtidig som flere digitale tjenester blir gjort tilgjengelig for kunder - også for samarbeidspartnere innenfor B2B, dominerer nettsvindel nyhetene.
Gartner spår at det i løpet av 2022 er 80 % av organisasjonene som vil bruke identitetsbekreftelse som en del av onboardingsprosessene. Det er en økning fra omtrent 30 % i dag.* Markedet i Norge har akseptert BankID som standarden for sikker autentisering, og Vipps er på god vei mot en lignende posisjon.
Hva er Cloudworks Identity Proofing?
→ Cloudworks Identity Proofing sikrer at kun brukere som har gitt verifiserbar identitetsinformasjon, får tilgang til organisasjonens systemer og data.
Konseptet Identity Proofing er en engangsprosess for å verifisere identiteten til en bruker mot en klarert identitetsleverandør. Det er flere andre leverandører på markedet som tilbyr verktøy for identitetsverifisering som Onfido, Signicat og Buypass. I stedet for å konkurrere med disse løsningene, kombinerer tjenesten vår aksepterte metoder for identitetsverifisering som BankID, Vipps eller danske NEMID, med IAM-løsningene til våre kunder.
Vår integrasjon sikrer at:
→ De riktige brukerne må bevise sin identitet. Vanligvis ved første pålogging
→ Brukerprofilen er beriket med verifisert informasjon som personnummer og bostedsadresse
Når en brukers identitet er blitt bevist, godkjennes denne brukeren direkte til IAM-løsningen. Etter dette vil autentiseringen være friksjonsfri og kostnadseffektiv.