En god IAM-løsning kan gjøre driften både enklere og sikrere for organisasjonen. Men det er noen viktige punkter å være bevisst på underveis. Her er fallgruvene du bør unngå!
Del artikkelen:
Å implementere en ny løsning for Identity and Access Management (IAM) innebærer en omstilling på flere nivåer, både teknisk og organisatorisk. Selv om gevinstene er store og mange, finnes det også noen typiske fallgruver som kan føre til unødvendig tidsbruk, kostnad, motstand og usikkerhet.
Mange bedrifter starter med å gå til innkjøp av et IAM-system før de har kartlagt behovene og de mulige teknologimulighetene på forhånd. Så begynner de kanskje å implementere noen lavthengende frukter før det viser seg at systemet egentlig ikke dekker de faktiske behovene – de er rett og slett på vei inn en blindvei.
Det er viktig å sørge for at man skaffer seg teknologiløsninger som er tilpasset behovene – slik at man unngår å forsøke å tilpasse behovene etter teknologien.
En IAM-løsning skal gjøre ting enklere for bedriften, men det kan være fort gjort å få tunnelsyn på ens egne eller én avdeling sine behov og krav. Og det kan for eksempel være slik at ved å optimalisere én del av prosessen på ett nivå, så medfører det en hel masse ekstra manuelt arbeid på et annet nivå.
Man må klare å se hele bildet og optimalisere på tvers av organisasjonen – slik at ikke effektivisering i noen deler av bedriften går på bekostning av andre deler.
Vær realistisk når du vurderer omfanget av prosjektet. Det er ikke nødvendigvis slik at en mindre organisasjon er lik mindre kompleksitet. Et godt eksempel er kommuner. Det er omtrent en like stor bredde i tjenestemangfoldet og prosessene uansett om det er en liten eller en veldig stor kommune. Alle har helsetjenester, sosiale tjenester, barnehage og skole, tekniske tjenester, administrative stillinger – og så videre.
Det kan være en skjult kompleksitet i din organisasjon også, uavhengig av hvor stor den er. Kartlegg mangfoldet og kompleksiteten i prosessene før dere legger prosjektplan.
Måten arbeidsoppgaver, prosesser og arbeidsflyt er organisert på i bedriften, har sannsynligvis utviklet seg gradvis over tid. Som oftest blir ting bygget på og utvidet litt og litt etter hvert som man får nye funksjoner, applikasjoner, stillinger og behov – og det kan ende opp som litt av et lappeteppe. Dette er ikke nødvendigvis den optimale strukturen å legge opp IAM-systemet etter.
Det kan være lurt å se på et IAM-prosjekt som en gylden mulighet til å optimalisere helheten i struktur og organisering av prosessene – og ikke bare legge opp IT-systemet blindt etter slik det ser ut i dag.
Når man er klar for å gå til anskaffelse av et IAM-system, og man har brukt god tid til å kartlegge hva man har av krav og behov, er det fort gjort at man har et veldig tydelig bilde av hva slags løsning man ønsker seg. Ulempen er at da får man ikke nyttiggjort seg mulighetene leverandørene kanskje har, som man ikke visste om.
For å unngå å låse leverandøren til en spesifikk – og kanskje ikke optimal – måte å løse et behov på, bør man forsøke å ikke være for detaljert i kravspesifikasjonen. Hold heller behovsbeskrivelsene på et overordnet nivå for å få de beste løsningene.
Etter å ha gjennomført mange vellykkede IAM-implementeringer, vet vi hvordan vi skal organisere slike prosjekter og hva som skal til for å sikre et godt resultat.
Ta gjerne kontakt for å snakke nærmere om hvordan vi best kan bistå dere →
Cloudworks Norge
Cloudworks AS
Org.nr. 927 879 662
Karenslyst allé 2
0278 Oslo
(+47) 22 49 07 30
kontakt@cloudworks.no
Cloudworks Danmark
Cloudworks ApS
CVR-nummer 4290019
Ringager 4A
2605 Brøndby
(+45) 40 30 83 09
kontakt@cloudworks.dk
Cloudworks Sverige
Cloudworks AB
Org.nr . 559376-0142
Hyllie Boulevard 53
215 37 Malmö
(+46) 70 262 80 66
kontakt@cloudworks.se